«سراج 24» گزارش می‌دهد

همه امکانات برای یک نفر/ماجرای خط ونشان‌های دولت برای حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نمایشگاه کتاب چیست؟

روز گذشته سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی خبری تکلیف همه چیز را مشخص کرد. صالحی از همین حالا برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خط و نشان کشید و استفاده های رسانه ای آنها را از محیط نمایشگاه محدود و البته ممنوع کرد.

گروه فرهنگی سراج24: سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سه روز دیگر آغاز بکار می کند. رویداد بزرگی که اتفاقی ملی در ایران و نه تنها فقط در تهران است.

2260 غرفه و 1677 ناشر در نمایشگاه امسال حضور دارند. ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه سی ام است و بسیاری از اتفاقات مشترک فرهنگی در جریان میزگردها و نشست های کارشناسی برگزار می شود.

نمایشگاه کتاب از 13 اردیبهشت به مدت 10 روز در شهرآفتاب دایر می شود. شهر آفتاب برای دومین بار است که میزبان ناشران ایرانی و خارجی می شود.

از همان اول معلوم بود که نمایشگاه امسال،‌نمایشگاه پرحاشیه‌ای خواهد بود چون زمان برگزاری آن مصادف است با اوج زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری.

نامزدهای انتخاباتی امسال روش بهتری را برای تبلیغات انتخاب کرده اند و بجای پر کردن در و دیوار شهر از عکس هایشان، سراغ رسانه های کم خرج رفته اند. رسانه ملی که بصورت رایگان و مساوی در اختیار همه قرار گرفته است و از طرفی دیگر فضای مجازی نیز به کمک ستادهای انتخاباتی آمده است.

نمایشگاه کتاب تهران نیز بواسطه حضور انبوه مردم، ناشران، کتاب‌دوستان و فرهنگیان است. گفته می شود که نمایشگاه ایران، شلوغ ترین و پربازدیدترین رویداد مرتبط با ادبیات و نشر در سراسر جهان است.

در چنین شرایطی، نمایشگاه هم به مثابه رسانه ای پر نفوذ و پر مخاطب می تواند برای نامزدهای انتخاباتی مورد استفاده قرار بگیرد. از چند ماه قبل حرف های ضد و نقیضی در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری نشست های انتخاباتی در نمایشگاه توسط مدیران این اتفاق فرهنگی مطرح شد. برخی ناشران موافق بودند و آن را در خدمت دیده شدن صنعت نشر کشور عنوان کردند و از طرفی برخی فعالان حوزه نشر نیز این ماجرا را باعث شلوغی و هیاهوی بی جا و مخل نظم نمایشگاه عنوان کردند.

روز گذشته سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی خبری تکلیف همه چیز را مشخص کرد. صالحی از همین حالا برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خط و نشان کشید و استفاده های رسانه ای آنها را از محیط نمایشگاه محدود و البته ممنوع کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم گفت: «تاکیدی که در جلسه شورای سیاستگذاری بود و تاکید شخصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در فضای نمایشگاه فضایی انتخاباتی به معنای رقابت انتخاباتی نداشته باشیم، بلکه فضای مشارکت در نمایشگاه باشد اما رویه این بود و در دوره‌هایی که نمایشگاه کتاب با انتخابات ریاست جمهوری همراه بوده برخی نامزدها حضور می‌یافتند.طبیعتا این ورود به محیط نمایشگاه حق شهروندی است اما بحث برگزاری نشست مطرح نیست اما آنچه در مصوبه پیرامون آن آمده است که گاهی خبرنگاران دور نامزدها در راهروها جمع شده و مخل نظم می‌شدند و این مصوبه ناظر بر این بخش است. اینکه اگر نامزدی به نمایشگاه کتاب می‌آید داخل راهروها مصاحبه‌ای صورت نمی‌گیرد تا فضای سالن‌های عمومی تحت تاثیر قرار نگیرد اما احیانا اگر خبرنگاران پیگیر گفتگو با نامزد باشند فضای گفتگو در محیطی دیگر صورت گیرد، از این رو بحث نشست انتخاباتی مدنظر نیست و برگزاری نشست ممنوع است.»

نشست خبری ممنوع است، تجمع در راهروها ممنوع است و حتی حضور نامزدهای انتخاباتی باید با هماهنگی قبلی باشد. دولت همه توانش را به کار گرفته تا مبادا کسی پیدا شود و بتواند بهتر از رئیس جمهور مستقر از امکانات رسانه ای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور استفاده کند. اگر رئیس جمهور به شهرآفتاب بیاید، هیچ خبرنگاری با او صحبت نخواهد کرد؟ هیچ راهرویی مسدود نمی‌شود و آب از آب تکان نخواهد خورد؟

اخبار مرتبط

ساعت کار نمایشگاه کتاب و پیشنهاد گذاشتن صندوق رأی

«بخوانیم و بسازیم»؛ شعار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳

نمایشگاه کتاب امسال در مصلی برگزار می‌شود